Dinsdag 16 juni presenteerde de coalitie het bestuursakkoord voor de komende vier jaar. De titel van het akkoord: De basis op orde.
Dat riep bij ons een fundamentele vraag op.
CDA, VVD en Gemeentebelangen besturen al 12 jaar onafgebroken samen. Meer dan een decennium dezelfde coalitie, dezelfde politieke
lijn en grotendeels dezelfde verantwoordelijkheden. Dan is het logisch om te vragen waarom de basis nu pas op orde moet worden
gebracht.
Dat de basis niet op orde is, is geen erfenis van een ander bestuur. Dat is het resultaat van jarenlang eigen beleid. Als je 12
jaar bestuurt dan ben je niet de aannemer die de schade komt herstellen — dan ben je degene die verantwoordelijk is voor de staat
van het huis. En daarom is de vraag gerechtvaardigd: waar baseren de coalitiepartijen het vertrouwen op dat nagenoeg hetzelfde
college en dezelfde coalitie de basis nu wél op orde gaan krijgen?
Want dat die basis niet op orde is, is duidelijk. Denk aan structurele tekorten in de begroting, onderbesteding, risico’s in het
sociaal domein, de druk op de ambtelijke capaciteit en de noodzaak om projecten incidenteel te dekken.
De basis op orde is daarom niet alleen een leuke titel, maar een opdracht. Een opdracht aan het college om te laten zien dat ze nu
wel doorpakken om de boel op orde te krijgen. Een opdracht aan onze inwoners om nu wel duidelijke keuzes te maken, eerlijk te zijn
over geld en beleid te maken waar inwoners wat aan hebben.
Aan onze fractie de opdracht om dit scherp, eerlijk en verantwoordelijk te monitoren. Wij zijn klaar voor die opdracht.