Samen kan het: een frisse koers voor Olst-Wijhe

Olst-Wijhe Vooruit is dé progressieve samenwerking van Progressief Nederland en D66.

Olst-Wijhe Vooruit wil een sterk progressief geluid laten horen in de gemeenteraad. 

Olst-Wijhe Vooruit is er voor álle inwoners van de gemeente Olst-Wijhe.

 

Wij zijn een luisterend oor voor al onze inwoners. Om de belangen van onze inwoners in de Raad nog beter te kunnen behartigen, hebben wij, Progressief Nederland en D66, de krachten gebundeld. We zijn met zes zetels de grootste fractie in de Raad van Olst-Wijhe.

Olst-Wijhe Vooruit opent fractiebureau

Op 25 juni gaat een langgekoesterde wens in vervulling: de opening van ons eigen fractiebureau! Wij vinden het belangrijk dat inwoners onze fractie laagdrempelig kunnen benaderen. Daarom komt er een wekelijks inloopspreekuur of kun je op afspraak langskomen. Ook kunnen we in het fractiebureau vergaderen, maatschappelijke organisaties uitnodigen en activiteiten organiseren. De feestelijke opening is om 19.00 uur. iedereen is van harte welkom voor een hapje, een drankje en een goed gesprek. Alle informatie op een rijtje:

  • Adres: Goede Buren, Hendrik Droststraat 22-A, Olst.
  • Inloopspreekuur even weken op donderdagmiddag van 15 tot 16 uur;
  • Inloopspreekuur oneven weken op donderdagavond van 19 tot 20 uur;
  • Spreekuur op afspraak op dinsdag.

De basis op orde ???

Gisteren presenteerde de coalitie het bestuursakkoord voor de komende vier jaar. De titel van het akkoord: De basis op orde. Dat riep bij ons een fundamentele vraag op. CDA, VVD en Gemeentebelangen besturen al 12 jaar onafgebroken samen. Meer dan een decennium dezelfde coalitie, dezelfde politieke lijn en grotendeels dezelfde verantwoordelijkheden. Dan is het logisch om te vragen waarom de basis nu pas op orde moet worden gebracht.

Dat de basis niet op orde is, is geen erfenis van een ander bestuur. Dat is het resultaat van jarenlang eigen beleid.

 

Als je 12 jaar bestuurt dan ben je niet de aannemer die de schade komt herstellen — dan ben je degene die verantwoordelijk is voor de staat van het huis.

 

En daarom is de vraag gerechtvaardigd: waar baseren de coalitiepartijen het vertrouwen op dat nagenoeg hetzelfde college en dezelfde coalitie de basis nu wél op orde gaan krijgen?

Want dat die basis niet op orde is, is duidelijk. Denk aan structurele tekorten in de begroting, onderbesteding, risico’s in het sociaal domein, de druk op de ambtelijke capaciteit en de noodzaak om projecten incidenteel te dekken. De basis op orde is daarom niet alleen een leuke titel, maar een opdracht. Een opdracht aan het college om te laten zien dat ze nu wel doorpakken om de boel op orde te krijgen. Een opdracht aan onze inwoners om nu wel duidelijke keuzes te maken, eerlijk te zijn over geld en beleid te maken waar inwoners wat aan hebben. Aan onze fractie de opdracht om dit scherp, eerlijk en verantwoordelijk te monitoren. Wij zijn klaar voor die opdracht.

Heb jij een idee of vraag waarmee wij je kunnen helpen?

Ieder raadslid in onze fractie is contactpersoon voor één of meer kernen. Heb jij een idee of vraag waar de gemeente iets mee zou kunnen? Neem dan contact op met het raadslid van jouw kern, dan kijken wij of we je kunnen helpen. Welk fractielid bij jouw kern hoort, vind je hier.

Bezoek onze fractievergadering.

Wist je dat onze fractievergaderingen openbaar zijn? Kom gerust langs! 

Op deze foto zie je het Wapen van Olst met het veerpontje op de achtergrond.